دلایل بی علاقه گی دانش آموزان به درس عربی
باسمه تعالی
کارشناس مسوول محترم تکنولوژی و گروههای آموزشی استان گیلان جناب آقای قصاب زاده .
سلام علیکم.احترام عطف به نامه معاونت محترم آموزشی اداره کل جناب آقای گلعلی پور مبنی بر بررسی علل افت تحصیلی
دانش آموزان به درس عربی در پایه های سه ساله مقطع متوسطه و عدم علاقه مندی آنان به این درس ،این گروه بعد از فراخوان مقالات و تشکیل کارگروه تخصصی ،مهمترین علل افت تحصیلی را از دیدگاه معلمان عربی و دانش آموزان به شرح ذیل تقدیم می دارد.
الف)دیدگاه معلمان عربی:
1)به روز و جذاب نبودن مطالب و تکراری بودن آنها.
2)وقت کم و مطالب زیاد کتاب فرصت آموزشی خوب را از معلم می گیرد .
3)استفاده از دبیران غیر متخصص.
4)استفاده از کتابهای راهنما .
5)عدم علاقه و اعتقاد برخی دبیران به زبان عربی.
6)توجه بیش از حد به قواعد به جای مفهوم و ترجمه.
7)توجه بیشتر به دوره ی راهنمائی و افزایش بنیه علمی دانش آموزان دراین دوره.
8) تعداد زیاد دانش آموزان به ویژه در رشته انسانی .
9)عدم اهمیت آموزشگاهها به زبان عربی.
10)استفاده از کتاب کار .
11)عدم برگزاری کلاس های ضمن خدمت.(لازم است مدرسان عربی به روشهای نوین امر تدریس و مفهومی بودن سوالات ایمان داشته
و با این سبک کلاسها را برگزار نمایند).
12) رنگ آمیزی اعراب در سال اول دبیرستان.
13)عدم توجه به مکالمات روز مره .
14)مسلط نبودن دبیران عربی به مکالمه این درس .
15)عدم آشنائی دانش آموزان و اولیاء آنها به مشترکات فرهنگی ایران و اعراب.
16)اهمیت دادن به نظرات دبیران مناطق و نواحی در تالیف کتب درسی.
17)عدم اختصاص ساعات کافی به درس عربی خصوصا سال اول.
18)عدم دسترسی دانش آموزان به (سی دی )های مربوطه مثل زبان انگلیسی.
ب)دیدگاه دانش آموزان به درس عربی:
1)عدم استفاده ی دبیران از وسایل کمک آموزشی.
2)نحوه شرح و و توضیح قواعد در کتاب مناسب نیست.
3) عدم مکالمه دبیر به زبان عربی.
4)حجم زیاد مطالب درسی نسبت به راهنمائی.
5)عدم مشارکت دانش آموزان در امر تدریس.
6)زبان عربی زبان روز نیست .
7)عدم حساسیت خانواده ها به این درس.
8)القاء دیگران مبنی بر عدم کاربری این درس.
9)عدم علاقه به این درس.
10)عدم ایجاد انگیزه از طرف دبیران عربی.