سرباز اسرائیلی و کودک فلسطینی

حتی از یک کودک بی سلاح تربیت یافته مقاومت در غزه  هم در هراس و حشتند .

تصاویر ماندنی و دیدنی

اسماعیل هنیه و هشام قندیل نخست وزیر مصر در حال بوسیدن کودک شهید فلسطینی

تبریک عید قربان 91

ترفند های مفید در امر تست زنی عربی و غیره

فنون زدن تست

فنون تست‌زنی، یکی از مهارت‌های لازم در دوران دبیرستان و به خصوص کنکور است. تسلط بر تست‌زنی در موفقیت کنکور تأثیر غیر قابل انکاری دارد. بحث درباره‌ی مجموعه‌ی مهارت‌هایی که منجر به افزایش توانایی عملکرد تستزنی می‌شود، بحثی چند بعدی خواهدبود.

ادامه نوشته

جدول صرف افعال معتل

جدول صرف افعال معتل

                                                          1. فعل مثال ( معلوم )

فعل مثال فعلی است که فاء الفعل آن یکی از

 حروف عله است و هر فعل معتلی را بنا بر نوع آن برای سهولت تلفظ

 تغییراتی می دهیم که اعلال نامیده می شود

ادامه نوشته

تقسیم بندی فعل

تقسیم بندی فعل

معتل به فعلی گفته می شود که در ریشه آن که اغلب منظور از ریشه سه حرف اصلی کلمه

 است یکی از حروف عله بکار رفته باشد و حروف عله به سه حرف (ا – و- ی ) گفته می شود . در دروس حوزوی این سه حرف را اینچنین معرفی می کنند:

 حرف عله سه بوَد ای طلبه                         واو و یاء و الف منقلبه

ادامه نوشته

تست فعل معتل در درس اول سال سوم دبیرستان :

سوالهای فعل معتل در درس اول سال سوم دبیرستان :

1- عَيِّن الصَّحيحّ عَن كلمةِ « يَصِيدُ»: ( انساني سراسري 81)

« العصافيرُ تشعُرُ بِأذيً كثيرٍ مِنَ الإنسانِ عِندَما  يَصيدُها  بعضَ الأحيانِ.»

الف- معتلّ  ناقص- لازمٌ- ﻣﺒﻨﻰّ للمعلوم- معربٌ/ فعلٌ مرفوعٌ وفاعلُهُ ضميرُ «هو» المستتر

ب- مزيدٌ ثلاثيٌّ مِن بابِ إفعال – معتلّ و أجوف – ﻣﺒﻨﻰّ للمعلوم/فعلٌ مرفوعٌ مَعَ فاعِلِهِ جملةٌ فعلية

ج- فعلٌ مضارعٌ – للغائب- معتلّ و أجوف – متعدٍّ – ﻣﺒﻨﻰّ للمعلوم -معربٌ/ فعلٌ و فاعلُهُ« بعض»

د-فعلٌ مضارعٌ – مجرّدٌ - ثلاثيّ- معتلّ و أجوف- متعدٍّ/فعلٌ و فاعلُهُ« هو» المستتر والجملة فعلية

3- ما هو الصَّحيحُ عَن كلمةِ«قالَ»؟    (رياضي آزاد 80)

الف- للغائب ، مجرّدٌ ثلاثى، معتلّ العين، متعدٍّ ، ﻣﺒﻨﻰّ  عَلَي الفتح

ب- فعلٌ ماضٍ، مجرّدٌ ثلاثىّ، إعلالُهُ بالحذف، ﻣﺒﻨﻰّ  للمعلوم

ج- فعلٌ مجرّدٌ ثلاثىّ، لازمٌ ، ﻣﺒﻨﻰّ  عَلَي الفتح،معتلّ و أجوف

د- للغائب، معتلّ و أجوف ، ﻣﺒﻨﻰّ  للمجهول، لازمٌ ، مجرّدٌ ثلاثىّ

  

4- كَيفَ يكونُ فعل « وَصَفَتْ» مَعَ حرفِ «لَمْ» الناﻓية؟ (عمومي چهار گروه سراسري 76)

الف- لم تَصِفى      ب- لم تَوصِفى       ج- لم تَصِفينَ        د- لم تَصِفْ

5- كَم فعلاً أجوفاً ﻓﻰ العبارة التّالية؟      (انساني سراسري 80)

رأيتُ هذه الآيةَ ﻓﻰ القرآن الكريم و هى تَقولُ : ﴿ فَأقيموا الصّلاةَ و آتوا الزَّكاةَ و أطيعوا اللهَ و رسولَهُ﴾

الف- اِثنانِ     ب- ثلاثة              ج- أربعة             د- خَمسة

صرف معتل اجوف در مضارع و امر

 مضارع اجوف وامر آن

برای نوشتن مضارع فعل اجوف ابتدا باید مشخص شود که بر وزن یفعِلُ مضارع  می شود یا یفعَل ُ یا یفعُل ُ .

قاعده کلی این است که اگر اصل فعل اجوف یعنی قبل از اعلال آن یایی بود ؛ مضارع بر وزن یفعِل ُ نوشته شود زیرا حرکت متناسب با حرف یا کسره است مثل سیَرَ = یسیرُ    صیرَ =یصیرُ     بیَع = یبیعُ

اما اگر اصل حرف عله واو بود مضارع بر وزن یفعُلُ نوشته می شود مثل قول = یقول ُ عود = یعود ُ عوذ = یعوذُ .

اما فعلی نداریم که اصل حرف عله آن الف باشد زیرا الف در اصل واو یا یا بوده است که به الف تبدیل شده است  مثل قول = قال . بیع = باع ، اما نحویون گرامی وزن یَفعَــلُ را نیز بی نصیب نگذاشته اند و یکسری فعلها را بر این وزن مضارع کرده اند از آن جمله اند :

ادامه نوشته

معتل اجوف وصرف آن

معتل اجوف وصرف آن

عاد َ(عودَ) - عادا- عادوا- عادت- عادتا- عُدنَ - عُدتَ- عُدتما- عدتُم- عدتِ- عُدتما- عُدتنّ - عُدتُ- عُدنا (اعلال به حذف )= برگشت

 کانَ (کوَنَ )– کانا – کانوا – کانت – کانتا – کُنّ – کـُـنتَ – کـُـنتما- کـُـنتم – کـُـنتِ – کـُنتما – کنتنّ – کنت ُ- کُنّــا = بود

 مادامَ – ماداما– ماداموا- مادامت– مادامتا – مادُمنَ . مادُمت َ – مادُمتما – مادُمتم – مادمتِ – مادُمتما– مادُمتنّ– مادمتُ- مادُمنا  = تا زمانیکه

 راح َ- راحا – راحوا – راحت – راحتا – رُحن َ-  رُحت َ -  رُحتما – رُحتم -  رُحتِ - رُحتما – رُحتنّ -  رُحتُ -  رُحنا  = رفت

مازالَ – مازالا – مازالوا – مازالت – مازالتا – مازِ لن َ – مازلت َ – مازلتما – مازِلتم – مازِلت ِ – مازِلتما – ما زِلتنّ – مازِ لتُ - ما زِ لنا . هنوز. تا زمانی که

 صار َ- صارا – صاروا – صارت – صارتا – صِـرن َ – صِـرت َ - صِـرتما -  صِـرتم -  صِـرت ِ -  صِـرتما - صِـرتنّ – صِـرتُ – صِـرنا = شد

 لََــَـــیسَ – لـَــیسا- لیسوا- لیست- لیستا- لَـَــسنَ . لـَــستَ- لـَــستما- لـَـستم – لـَـستِ- لـَـستما- لـَـستنّ .لـَستُ – لـَـسنا (استثنا است چون در پنج صیغه اول اعلال به قلب نداریم )= نیست .

 * ما در مادام و مازال، مای ظزفیه است و اگرما قبل از این دو فعل نباشد جزو نواسخ یعنی افعال ناقصه نیستند .

ماضی های استثناء : خاف َ . نال َ . نام َ اینطور صرف می شوند :

نال َ نالا . نالوا. نالت . نالتا . نِــلنَ .

نِلتَ . نِلتما .نِلتم . نِلتِ . نِلتما .  نِلتنّ

نِلتُ . نِلنا .

صرف جدولی معتل مثال

ماضی واوی  

مضارع قبل از

 اعلال 

بعد از اعلال

امرمثال    

مثال یایی

ماضی

مضارع مثال

 یایی

امر مثال یایی

وصف  

یوصِفُ

یَصِفُ        

 

یسرَ

ییسَرُ

 

وصفا 

 

 یصِفان

 

یسرا

ییسرانِ

 

وصفوا 

 

یصِفونَ

 

یسروا

ییسرونَ

 

وصفت 

 

تصِفُ    

 

یسرت

تیسرُ

 

وصفتا 

 

تصِفانِ

 

یسرتا

تیسرانِ

 

وصفن 

 

یصِفنَ

 

یسرنَ

ییسرنَ

 

وصفتَ 

 

تصِفُ

صف

یسرتَ

تیسَرُ

إیسر

وصفتما 

 

تصفانِ

صفا

یسرتما

تیسرانِ

إیسرا

وصفتم 

 

تصفونَ

صفوآ

یسرتم

تیسرونَ

إیسروا

وصفتِ 

 

تصِفینَ

صفی

یسرتِ

تیسرینَ

إیسری

وصفتما 

 

تصفانِ

صفا

یسرتما

تیسرانِ

إیسرا

وصفتن 

 

تصفنَ

صفنَ

یسرتنّ

تیسرنَ

إیسرنَ

وصفتُ

 

أصِف

 

یسرتُ

أیسرُ

 

وصفنا

 

نصِفُ

 

یسرنا

نیسَرُ

 

 در مضارع و امر فعل مثال واوی اعلال به حذف داریم ولی در صیغه های مثال یایی اعلالی نداریم.

صرف معتل مثال = عربی سه

درباره فعل معتل مثال ، مسائلي را  كه بچه ها بيشتر  مي پرسند و معمولا ً پاسخ كاملي دريافت نمي كنند در اين قسمت مختصرا ً مي آورم . حتما ً اين مطالب برايتان مفيد خواهد بود ضمن اينكه اگر سوالي پيش آمد در قسمت نظرات بفرماييد پاسخ داده خواهد شد .

   فعل معتل مثال: ( فعلي است كه اولين حرف از سه حرف اصلي آن حرف عله « و يا ي » مي باشد   :  مانند ( وعد ، وصف ، وجد ، يسَر ، ينَع ) ؛ به افعالي كه با واو شروع شده اند مثال واوي مي گوييم و به افعالي كه با يا شروع شده اند مثال  يايي مي گوييم . در ماضي اين افعال اعلالي وجود ندارد و مانند ذهب صرف مي شوند .

 مضارع افعال معتل مثال بر دو وزن ( يفعَل ُ  و يفعِلُ ) نوشته مي شوند

 در بين افعال مثال فعلهايي كه بر وزن يفعَل ُ مضارع مي شوند كم و انگشت شمارند بنابراين بهترين راه آموختن اين افعال حفظ كردن آنهاست اين افعال عبارتندا ز :( ودَع َ ، وَذرَ ، وضَع َ ، وقعَ ، وهَبَ ، وسِع َ ) كه مضارع آنها اينچنين ميشود يَودَعُ و ....و چون فعل مضارع مثال اعلال به حذف حرف عله دارد پس حرف عله را برمي داريم وشكل اعلال يافته مضارع آن مي شود (يدَعُ ، يذَرُ ،‌يضَعُ ، يقَعُ ، يهَبُ ،يسَعُ )

 بقيه فعلهاي مثال بر وزن يفعِلُ مضارع مي شوند مانند :وصَفَ (يصِف ُ ) وعَدَ ( يَعِد ُ ) و...

چرا اعلال فعلهايي مانند يَسَر َ و يَنَعَ ذكر نمي شود ؟ زيرا افعال مثال يايي مثل فعل صحيح و سالم صرف مي شوند و اعلال نمي شوند

 مثل:  يَسَر َ . يَيْسَرُ   . إيسِرْ . 

صرف مضارع اجوف

در فعل مضارع اجوف ( فعلی که دومین حرف از سه حرف اصلی

آن یکی از حروف عله است ) اعلال به حذف صورت می گیرد آن

هم فقط در صیغه های جمع مونث غایب و جمع مونث مخاطب

یعنی صیغه های ۶و ۱۲ مثال:

یقولُ - تقولُ - یقولان - تقولان - یقولون - یقُلن -

تقول - تقولین - تقولان - تقولان - تقولون -تقُلن -

اقولُ - نقولُ

فعل معتل ماضی اجوف

صرف فعل ماضی اجوف ونوع  اعلال  آن

در فعل ماضی اجوف در اولین صیغه اش اعلال به قلب  صورت می گیرد مثلاً در قول واو

تبدیل به الف می شود ( قال ) . در سیَر یا تبدیل به الف می شود ( سار )  

ادامه نوشته

فعل معتل مثال

مثال

همانطور که در پست قبلی گفتم فعل مثال فعلی است که فاء الفعل آن یکی از

 حروف عله است و هر فعل معتلی را بنا بر نوع آن برای سهولت تلفظ

 تغییراتی می دهیم که اعلال نامیده می شود که این تغییرات در فعل مثال از

 ثلاثی مجرد بدین صورت است :

1-   در ماضی فعل معتل از ثلاثی مجرد هیچ اعلالی صو رت نمی گیرد و

 مثل ذهب صرف می شود مثال :

وعدَ – وعدت – وعدا

وعدتا – وعدوا – وعدنَ

وعدتَ – وعدتِ – وعدتما

وعد تماوعدتم – وعدتنّ

وعدتُ – وعدنا

2  - در مضارع فعل معتل مثال بر وزن یـــَفــعــِل ُ اعلال به حذف

صورت می گیرد یعنی حرف عله حذف میشود مثال :

وعد باید بشود یَوعِـــدُ ولی با اعمال اعلال در آن می شود

یــَعــِد و صرف 14 صیغه آن با اعلال به حذف این گونه می شود:

یَعِدُ – تعِدُ – یعِدانِ

تعدان- یعدون - یَعِدن

تعِد – تعدین – تعدان

تعدان – تعدون – تعِدن

أعِدُ – نعِد

فعل معتل در قواعد صرف عربی

فعل معتل و قواعد عربی

فعل معتل
به فعلی که در ریشة آن حرف علّه و، ی، ا وجود داشته باشد «فعل معتل» می‌گویند.
مانند:«وعد، یسر، قول، بیع، دعو، رمی و …»
انواع فعل معتل
از این جهت که حرف عله چندمین حرف ریشه باشد فعل معتل، به سه دسته تقسیم می شود: مثال، اجوف، ناقص
ادامه نوشته

اقسام فعل از نظر حروف اصلی

  اقسام فعل از نظر حروف اصلی:

               1)فعل معتل                            2)فعل صحیح

     فعل معتل:

  به فعل های كه یكی از حروف اصلی آن حروف عله(و،ا،ی)    باشد و به چهار دسته تسقیم می شود:

1)   فعل معتل مثال :  فعلی كه اولین حرف اصلی آن حروف عله  باشد.مانند(وعد)

2)   فعل معتل اجوف: به فعلی كه دومین حرف آن عله باشد. مانند (قَال، عاد)  

3)   فعل معتل ناقص :فعلی كه سومین حرف آن حرف عله باشد. مانند(دعا، تلا)

4)  فعل معتل لفیف: فعل های كه دو حرف اصلی آن حرف عله باشد و اگر دو حرف عله كنار هم قرار بگیرد آن را لفیف مقرون و اگر دو حرف عله جدا از هم قرار بگیرد آن را لفیف مفروق می گویند . مانند(روی ، ولی)
ادامه نوشته

مختصری درباره تاریخ ادبیات عرب

مختصری درباره تاریخ ادبیات عرب

قوم عرب : از ملل سامی می باشند که بیشتر تاریخ قدیم شان ازبین رفته ،فقط نقوشی مربوط به قرن نهم یا هشتم قبل از میلاد در سرزمین یمن از آنها در دسترس می باشد. وانچه از این نقوش بدست آمده نشان  دهنده آنست که زبانشان با زبان اعرابی که آثارشان به دست ما رسیده فرق دارد

بطورکلی اعراب به دوسته بزرگ : اعراب بائده واعراب باقیه تقسیم میشوند.

اعراب بائده: آنهای هستند که آثارشان از بین رفته وفقط اخباری از آنها در قرآن واحادیث از قبیل قوم عاد وثمود وطسم وجَدیس موجود است.

اعراب باقیه: که خود به دو دسته ی بزرگ  یعنی عرب عاربه و عرب مستعربه تقسیم می شوند.

الف) عرب عاربه: که نسب آنها به یعرب بن قَحطان می رسد وبه همین خاطر به آنها عرب قحطانی  نیز می گویندکه اعراب اصیل همین گروه می باشند وازآنجای که جایگاه اصلی آنها یمن کنونی بوده به اعراب جنوبی نیز معروفند

ب) عرب مستعربه:  که آنها را عدنانی نیز می گویند ونسبشان  به حضرت اسماعیل میرسد. کسانی بودن که از بلاد مجاور به جزیرة العرب کوچ  کرده بودند ودر اصل عرب نبودن اما به علت اختلاطشان با اعراب ،زبانشان عربی گردیده بود بیشتر در شمال جزیرة العرب ساکن بودند وبه همین سبب به اعراب شمالی نیز مشهور بودند.

ادیان عربی: اعراب جاهلی دارای ادیان مختلفی بودند از جمله  یهودیان که در یمن وشهر های یثرب وخیبر می زیستند . وبرخی دیگرمسیحی(نصرانی) بودند ،علاوه بر این دوکیش بیشتر اعراب بت پرست(وثنیة)بودند وبرای خود بتانی ازسنگ می تراشیدند که آنها را انصاب می گفتند وبه عنوان خداوند آنها را می پرستیدند 

دوره های زبان وادبیات عرب:

1-     العهد الجاهلی:(475-622) از اواخر قرن پنجم  تا ظهور اسلام

2-      العهد الراشدی والاموی یا عصر طلوع اسلام (622-750م / 1-132ه): که این دوره را عهد نهضة اول نیز می گویند

3-      العهد العباسی (750-1258م / 132-656ه ) که شامل حکومت بنی عباس در شرق وحکومت بنی امیّه در غرب (اندلس )بود که با  حمله تاتارها به بغداد به انتها می رسد که این دوره را عهد نهضة دوم نیز می گویند

4-      العهد الترکی (1258-1798 م / 656-1213ه ): که باین دوره عهد انحطاط وهمچنین دوره حکومت های پی در پی (المتتابعه) نیز گفته می شود که با حمله ی ناپلئون به مصر پایان یافت.

5-      عهد النهضة: که از اواخر قرن18 میلادی تا کنون ادامه دارد.

العهد الجاهلی: اکثر آثار منظوم ومنثور جاهلیه از بین رفته ، وعلت آن مکتوب نبودن آنها وهمچنین کشته شدن راویان آنها در جنگ بوده. آنچه از ادب جاهلی به ما رسیده از طریق راویان بوده که مشهور ترین آنها  مخرمة بن نوفل  و حِماد الراویة ، خلف الاحمر ، الاصمعی وابی بکر الانباری می باشد .  که از اوایل قرن دوم هجری علمای عرب به گرد آوری اشعار جاهلی همت گماشتند زیرا که آن قدیمی ترین منبع زبان عربی  ومهمترین دائرة المعارفی جهت آشنای با اوضاع واحوال  واجتماع عرب قدیم می باشد واز مهمترین مجموعه های که این ادبیات وبه خصوص شعر را در خود جای داده میتوان به مجموعه های زیر اشاره کرد.

1-المعلقات السبع : که حماد الراویه آن را  در اوایل عهد عباسی گرد آوری نموده به نظر اکثریت 2-المُفَضَّلِّات : که المفضل الضبی آن را گرد آوری نموده

3- دیوان الحماسه ابی تمّام و دیوان الحماسه ی بحتری        4- کتاب الاغانی از ابو فرج اصفهانی وکتاب الشعر والشعرا ابن قتیبه     5-مختارات ابن الشچریّ و.جمهره اشعار العرب از ابی زید قرشی

 

المعلقات السبع:  که آن المُذهّبات  والسبع الطوال والسُموط  نیز نامید اند از طولانی ترین وزیباترین قصیده های شاعران عصر جاهلی می باشد

که آنها را بر روی پارچه ای با آب ذر نوشته  وبر دیوار کعبه می آمیختند که درمورد تعداد شاعران معلقه نظرها مختلف است اکثر آنها  آورده اند که تعداد آنها هفت تا می باشد که عبارتند آز امروءالقَیس،طَرفة بن العبد، زُهیر بن أبی سُلمی، ولید بن ربیعه،عمروبن کلثوم،عنترة بن شدّاد  العبسی والحارث بن حِلّزِة برخی آنها را با اضافه کردن النابغة الذُبیانی هشت تا شمرده اند وبرخی با اضافه کردن الاعشی الاکبر وعبیدبن الابرص ده تا شمرده اند.

العهد الراشدی والاموی:که آن را عصر طلوع اسلام نیز نامیده اند ودر این دوره  بخاطر گرایش اعراب به دین اسلام اکثرقبایل  اعراب دور هم گرد آمده بودند وفکر وحدت قومی در بین آنها رواج پیدا کرده بود وپایه های دولتهای عربی در آنان شکل گرفته بود. که در دوره خلفای راشدین  فتوحات عربی اسلامی تا شمال آفریقا نیز گسترش پیدا کرده بود ودرزمان خلافت حضرت علی(ع) بعلت مخالفت معاویه وجنگ های که بین امام علی(ع)ودشمنانش صورت گرفت اعراب به حزب ها  وگروهای مختلف تقسیم شدن که در نتیجه منجر به شهادت امام علی(ع) گردید .وازین پس حکومت امویان که پایتخت را به دمشق منتقل کرده بودند شروع شد وبا قیام بنی عباس به پایان رسید.

برخی از شاعران این دوره: کعب بن زُهیر،حسَّان بن ثابت،ابو ذُؤیب الهُذَلی، النابغة الجعدی،الأخطل، فرزدق ،جریر،الکُمیت الاسدی

ودر زمینه نثر نیز بزرگانی همانند اما م علی(ع) وکسانی دیگر ازقبیل حجاج بن یوسف وعبدالحمید الکاتب   .

العهد العباسی:دولت بنی امیه درشام به دست ابوالعباس السفاح سقوط کرد وپایتخت از شام به بغداد منتقل شد وبدین صورت خلافت به فرزندان عباس عموی پیامبر رسید  . پایه های دولت عباسی برشانه های ایرانیان بطور اخص  ودیگر قبایل شعوبیه بطور عام شکل گرفت . وتاثیر ایرانیان در حکومت عباسی سخت چشمگیر بود

دوره های ادب عباسی: ادب عباسی را به سه دوره تقسیم می کنند :

الف) دوره انقلاب وتجدد: که مهمترین شاعران این دوره عبارتند از بَشّار بن بُرد(در هجا وهزل) ابو نُواس(در شراب) وابوالعتاهیه (در زهد).ودر نثر نیز کسانی مانند ابن المقفع سهل بن هارون ،احمدبن یوسف از مشاهیر این دوره بودند.

ب) دوره بازگشت (ادب المعاکسه):این دوره بازگشتی است به قدیم وسنن عربی  ولی در عین حال  این بازگشت  از جنبش تجدد ونوخواهی که پیش از آن رواج یافته بود بی تاثیر نبود.از سران این نوع از ادبیات  ابوتمام والبحتری می باشند  واز دیگر شاعران این دوره ابن الرومی ودِعبِل الخُزاعی وابن المعتز می باشند . ودر نثر نیز کسانی مانند ألجاحظ مشهور بودند.

ج)دوره استقرار وحرکت تدریجی بسوی تصنع تا حد اغراق: در این دوره بر شمار شاعران افزوده شده بود اما نوابغ  اندک بودند، از میان شاعران این دوره میتوان به  المتنبی ، ابو فراس ، ابوالعلاء المعری ابن الفارض والشریف الرضی اشاره کرد.ودر نثر نیز کسانی مانند  ابن العمید و القاضی الفاضل مشهور بودند.

العهد العباسی فی الغرب(الشعر الآندلسی):بعد از اینکه قسمتی از ازوپا بدست اعراب وبه فرمان موسی بن نُصَیر حاکم مغرب وبه فرمانروایی طارق بن زیاد فتح گردید نوعی دیگر از ادبیات که برگرفته از محیط اقتصادی واجتماعی  وسیاسی حاکم برآن بخش از اروپا بود شکل گرفت  که به ادب اندلسی مشهور گردید واز مشاهیر این دوره ابن عبد ربه ،ابن هانی ، ابن شُهَید،ابن زیدون ولسان الدین بن الخطیب وغیره....می باشد

العهد الترکی یا (عهد انحطاط): که این دوره را از نظر سیاسی  به دوبخش تقسیم می شود  :الف) دوره مغول : که با سقوط بغداد به دست هولاکو شروع  می شود  وبا استیلاء سلیم الفاتح بر شام ومصر پایان می پذیرد . ب) دوره عثمانی :که با حمله ی ناپلئون به مصر پایان می پذیرد. این دوره را از آن جهت عصر انحطاط نامیده اند  که بسیاری ازعوامل تقویت شعر وتشویق شاعران از بین رفته بود ، وقوم مغول اکثر کتابخانه ها را به آتش کشیده بودند ووشعر وشعرا وقعی نم نهادند بنابراین شاعران  برای گذران زندگی به مشاغل دیگر روی آورده بودند وهمچنیندر دوره عثمانی  به خاطر انتشار زبان ترکی در مخاطبات واحکام دیوانی،  ادبیات عربی به پست ترین مراحل خود سقوط کرده بود ودر نتیجه شعر عربی به بیماری تصنع لفظی دچار شده بود ورنگ ورونق آن کاهش یافته بود.

برخی از مشاهیر این دوره: الشاب الظریف ، البوصیری (که قصیده مهم برده در وصف پیامبر از اوست)، ابن الوردی، صفی الدین حلی  وابن نباته  از مشاهیر شعری این دوره می باشند واز علمای مشهور این دوره نیز می توان به ابن خلدون ،ابن خلکان،ابن بطوطه در تاریخ وجغرافیا وابن منظورصاحب (لسان العرب) فیروز آبادی صاحب(القاموس المحیط) والزبیدی صاحب(تاج العروس)در علم لغة وابن مالک والسیوطی در علم نحو اشاره کرد.

عهد النهضة: که با حمله ناپلئون به مصر ودر نتیجه احتکاک آداب وفرهنگ کشورهای عربی مانند لبنان ومصر  با فرهنگ  وآداب کشورهای غربی در قرن هجدهم میلادی شروع می شود. که از مهمترین عامل دخیل در نهضت عربی می توان به  عوامل ذیل اشاره کرد: 1- مدارس:که نقش بزرگی در بیداری بلاد عربی وحرکت بسوی پیشرفت وشکوفای ادب عربی داشت که مهمترین انها در لبنان وسپس مصر تاسیس گردید2-صنعت چاپ.3- روزنامه ومجلات: تاسیس چاپخانه ها منجر به انتشار مجلات وروزنامه ها شدو مصر نخستین مهد روزنامه در بلاد عربی است 4-مجامع علمی وادبی: این مجامع ادبا وعلماء را جهت تبادل آراء  دور هم جمع می کرد وطرق درس وبحث را برای آنان تسهیل می نمود5- کتابخانه ها .6- خاورشناسی( الاستشراق): که یکی از عوامل احیای ادبیات عرب توجه مستشرقین اروپایی به تحقیق ونشر کتب عربی بود.7-تئاتر (التمثیل):که یکی از عوامل نشر فرهنگ وفنون  وتهذیب عقل وذوق مردم بود

ادبیات در عصر نهضتادبیات در آغاز نهضت متاثر از عوامل انحطاط  دارای ضعف وسستی آشکاری بود که درادامه در اثر آشنای با معرف غرب واندیشه ی غربی سیر ارتقای وشکوفای را طی که کرد که به مراحل گوناگونی تقسیم می شود:

الف) مرحله سنت گرای (رستاخیزو بیداری):   که نوعی  حرکت شعری به سوی افکار وموضوعات واسالیب قدیم شعر عربی است با نگاهی رو به جلو ،واز سردمداران این دوره می توان به  علی الدرویش، شیخ حسن العطار،ناصیف الیازجی وسامی البارودی اشاره کرد

ب) مرحله نوآوری(نهضت واقعی): در نتیجه احتکاک فرزندان مشرق زمین با ادبیات مغرب زمین تحولی جدید در ادبیات عرب شکل گرفت واز قید وبندهای کهن نجات یافتند ودر یافتند که ادبیات باید آیینه ی زمان خود باشد.در این مرحله سه مکتب پدید آمد

 مکتب مخضرمین  : یعنی مکتب کسانی که  به نوآوری گرایش داشتند ولی می خواستند کارشان بر بنیان  واساس ادبیات قدیم استوار باشد واز نمایندگان این دوره می توان به عبدالله البستانی، احمد شوقی ، حافظ ابراهیم،معروف الرصافی و خلیل مطران اشاره کرد.

 دوم مکتب افراط کاران(المتطرفین):کسانی که که ارتباطشان با غرب به ویژه آمریکا ییها شدید بود ودر کل فرهنگ غربیشان از فرهنگ عربیشان قوی تر بود. وازنمایندگان این مکتب می توان به جبران خلیل جبران اشاره کرد.

 سوم مکتب  اهل ابداع:  مکتب کسانی که سعی داشتند شعر را به راه صحیح آن سوق دهند وآن را از قید فساد غزل،تملق وچاپلوسی مدح،وتقلید عمیق از قدما خارج کنند وبه جنبه های اجتماعی وانسانی شعر  اهمیت دهند واز نمایندگان آن می توان به یوسف غضوب،امین نخیله،الیاس ابوشبکه ،فوزی معلوف، علی محمود طه، احمد زکی ابو شادی وصلاح لبابیدی اشاره کرد..

برگرفته از کتاب : تاریخ حنا الفاخوری                                                                                  رضایی

موارد استفاده معنایی بابهای ثلاثی مزید

موارد استفاده معنایی بابهای ثلاثی مزید

باب إفعـــال

) الدخول فی زمان او مکان:

أصبحنا = داخل شدیم در صبح

أمسینا : داخل شدیم در شامگاه

4) واجِدِیَّة: ( دارا شدن فاعل چیزی را).مانند
أثمَرَ الشجرُ= درخت دارای ثمر شد
ألبَنَت الشاةُ = گوسفند دارای شیر شد.

** که این معنی از باب افعال متعدی نمی باشد

آیه ی قرآنی:﴿ کُلُوا مِن ثَمَرهِ اِذاأثمَرَ﴾( انعام 141)

(بخوريد از ميوه اش زمانيکه دارای ميوه شد)

 

5) الدلالة علی السلب: مانند:

أشکََيتَه =           شکايت اورا بر طرف کردم

أقذَيتَه(أزلتُ قَذَی عينه) = ازچشمش برطرف کردم

أشفَی المریضُ =            شفایش از بین رفت.

ادامه نوشته

آموزش تصریف افعال معتل = عربی سه

اقسام فعل : فعلها براساس داشتن حروف عله و  نداشتن آن به دو دسته تقسیم می شود

1)    .فعل صحیح:فعلی که هیچ یک از حروف اصلی آن جزء حروف عله نباشد.که 3نوع است:(مهموز ، مضاعف، سالم)

الف) فعل مهموز : فعلی که یکی از حروف اصلی آن همزه باشد مانند(أخذَ ، یأکلون ، قَرأ)

ب) فعل مضاعف: فعلی که دو حرف از حروف اصلی آن شبیه هم باشند.مانند(مَرَّ، یََمُرُّ ، حَلَّ ، زلزلَ )

ج)فعل سالم :فعلی که نه مهموز باشد ونه مضاعف ونه معتل . مانند( خَرَجَ ، یکتبُونَ ، جاهدتم ،أرسلنا)

ادامه نوشته

عید قربان، عید شرافت بنى آدم است و کرامت انسانى اش

جشن رها شدن از قید پدرانى است که جان فرزند خویش را نذر قربان گاه ها مى کردند

      

 عیدقربان مبارکباد

عیدبزرگ(قربان) برتمام مسلمین جهان مبارکباد

عید قربان، عید ذبح میوه ی دل ابراهیم و ایثار سبز اسماعیل
عید بر آمدن انسانی نو از خویشتن خویش، عید رهیدگی از اسارت نفس
عید لبیک به دعوت حق

تبریک عید قربان

تصاویر متحرک بمناسبت عید سعید قربان



انواع اسم

انواع اسم

( اسم موصول ، اسم اشاره )

جمله ی اسمیه ( مبتدا و خبر )
در این طرح با انواع اسم در خدمت شما هستیم کلمه به سه بخش اسم و فعل و حرف قابل تفکیک است که به هر یک از آنان خواهیم پرداخت.

آن چه در این طرح مورد نظر است انواع اسم در زبان عربی می باشد یعنی اسم در زبان عربی شامل ضمیر ، اسم موصول ، اسم اشاره، اسم شرط، اسم استفهام می باشد.

ضمیر

کلمه ای است که به جای اسم ظاهر می نشیند مانند: " هو " که می تواند جانشین " علی " یا هر اسم دیگری در جمله باشد.

ضمیر دو قسم است منفصل و متصل که در طرحی دیگر به طور مفصّل بدان خواهیم پرداخت.

ادامه نوشته

http://shafaqna.com/persian/media/k2/galleries/25070/10.jpg

http://shafaqna.com/persian/media/k2/galleries/25642/806445039475.jpg

http://jokbaz.ir//HLIC/b96ef671f3f576bbf7a1f94712071a2b.jpg

http://shafaqna.com/persian/media/k2/items/cache/a9e291f4168b1c1552c328bc870abb9b_XL.jpg