تدريس به هنگام‌‌

چرا زبان عربی درمدارس ايران تدريس می شود؟

                 

 

اهداف كلي آموزشي برنامه‌ي درسي زبان عربي:

 1-آشنايي باواژگان پركاربرد قرآني وفرهنگ اسلامي به منظور درك مفاهيم .

 2-آشنايي باقرآن كريم ونهج البلاغه واحاديث وروايات  معصومين وادعيه وترجمه‌ي آن‌ها.

 3-آشنايي با قواعد كاربردي وعبارات زبان عربي به منظور درك وفهم متون اسلامی وادبی.

4-آشنايي دانش آموزان باگوشه هايي از ظرايف و لطايف زبان عربی در متون قرآنی ونهج البلاغه واحاديث وروايات  معصومين.

5-آشنايي باواژگان زبان عربي پرکارد در زبان وادبيات فارسي براي درك و فهم بهتر زبان فارسي .

 6-تقويت علاقه‌ي دانش آموزان به فراگيري زبان قرآن     وترغيب آنان به استفاده‌ي درست از آموخته‌ها.

 7-تقويت توانايي درست خواني عبارت‌هاومتون زبان عربي.

 8-تقويت توانايي درست نويسي واژگان وعبارت‌هاي زبان عربي به منظور كمك به املاي فارسي .

شيوه ی تدريس به هنگام چه نوع شيوه ای است ؟

پيش نياز تدريس به هنگام چيست؟

فعاليت های قبل از تدريس

طراحی آموزشی شامل :

1- طراحي آموزشي

2- اجراء

تدريس  چه تعريفی دارد؟

تعريف تدريس

 1- بيان صريح معلم درباره ی آنچه بايد ياد گرفته شود.

 2-فرايند هم ورزی متقابل بين معلم , فراگير ومحتوای درسی درکلاس درس .

 3-فراهم آوردن موقعيت,فرصت ها وشرايطی که يادگيری رابرای فراگيران آسان می کند .

بنابراين , تدريس به مجموعه ی فعاليت های هدفمند, منظم وبرنامه ريزی شده ای توسط معلم گفته

 می شود که موجب درگيری عينی وذهنی دانش آموزان با کتاب درسی و ديگر منابع اطلاعاتی می شود.

روش تدريس چه تعريفی دارد؟

روش های تدريس زبان عربی:

 يکی ازم برنامه ی درسی ( روش تدريس ) است  معلم می تواند به تغيير در رفتار در حيطه های  سه گانه

( شناختی ,عاطفی , روان حرکتی ) در دانش آموز بپردازد پيش از هر چيز معلم بايد با انواع روش های تدريس آشنا باشد , تا در مرحله ی عملی بتواند آن روش ها را مناسب با مقتضيات وهدف درسی به کارگيرد.

بنابراين , ( روش تدريس )به مجموعه ی شيوه هايي اطلاق می شود که با اجرای آن بتوان به اهداف                  برنامه ی درسی رسيد .

معيار انتخاب روش تدريس چيست؟

انتخاب روش تدريس مناسب:

انتخاب روش تدريس مناسب به موفقيت برنامه وعملی شدن آن کمک موثری می کند

عوامل موثر در انتخاب روش تدريس :

  1- نوع درس واهداف آموزشی آن .

 2- نوع سازمان دهی محتوا (مفهومی,استقرايي و....)

 3- توانايي معلم .

 4- دوره ی تحصيلی .

 5- منابع , شرايط , امکانات ومحدوديت ها.

 6- عملکرد دانش آموزان پس از تدريس

انواع روش های تدريس کدامند ؟

انواع روش های تدريس

مکاشفه ای, سخنرانی , مطالعه ی مستقل ياانفرادی , مباحثه ای , پژوهش گروهی , تمرين وتکرار , آزمايشگاهی,مبادله ی بحث, پرسش وپاسخ , حل مساله , نمايشی ,واحد کار, گردش علمی , سمعی وبصری ,مستقيم , سمعی خواندن , آواشناسی , دستوری ( زبان شناسی ) .ايفای نقش,يادسپاری,تفکراستقرايي,دريافت مفهوم,تدريس اعضای تيم,ياران دريادگيری,بارش مغزی,کاوش گری,پيش سازمان دهنده .روش تدريس تلفيقی.

تدريس يک واحد درسی برچه منابعی متکی است؟

منابع:

الف - انسانی :

معلم , فراگيران , مدير , معاون , دبيران , متصدی کارگاه , متصدی آزمايشگاه و کتابدار و مربی پرورشی ومستخدمان و اوليای دانش آموزان .

منابع:

ب- منابع غير انسانی :

کتاب درسی , کتاب های کمک درسی, مجله و روزنامه ونرم افزارهای رايانه ای وپايگاه های اطلاعاتی اينترنت

تدريس يک واحد درسی برچه امکاناتی متکی است؟

امکانات :

فضاهای آموزشی :

کلاس درس , آزمايشگاه و کارگاه ،کتابخانه ،زمينورزش ،سايت رايانه ،سالن سخنرانی ،جامعه .

بامحدوديت های تدريس چگونه برخوردکنيم ؟

محدوديت ها :

شناخت محدوديت ها باعث می شود که دراجرا به واقعيت ها هم توجه داشته باشيم.برای اجرای برنامه تابتوانيم محدوديت ها رابه حد اقل برسانيم و از حد اقل امکانات وشرايط موجود حد اکثر استفاده کنيم .

ضرورت واهميت ارزشيابیدرفرايند يک واحد درسی چيست ؟

3- ارزشيابی

ارزش يابی,يکی ازبخش های بسيارمهم در فرايندياددهی-يادگيری است.

ازاين راه می توان به ميزان موفقيت معلم ودانش آموزان درفرايند ياددهی-يادگيری پی بردونسبت به نقاط قوت وضعف برنامه واقف گرديد

ارزش يابی برنامه ی درسی کوششی است برای تبيين دو سئوال:

1- آيا برنامه ی درسی وفعاليت های گروهی به هرصورتی که تهيه وتنظيم يافته است واقعا نتايج

موردنظر را به دست آورده است ؟

2- چگونه می توان برنامه ی درسی ارائه شده رابه بهترين وجه ممکن بهبود بخشيد ؟

 

معلم زبان عربی چه ويژگی هايي بايدداشته باشد؟

براي معلم زبان عربی ويژگي‌هائي قائلند من جمله :

 

  1- سرمشق خوب باشد .

 2- قاضي خوب باشد .

 3- مجري خوب باشد .

 4- اطلاعات عملي زبان داشته باشد .

 5- تربيت زباني داشته باشد .

 6- اطلاعات فرهنگي داشته باشد .

 7- اطلاعات روان‌شناسي تربيتي داشته‌ باشد .

1- سرمشق خوب باشد .

2-  مسلط بر جنبه های :

 گفتاری.

 نوشتاری.

 اطلاعات زبانی.

3- مجري خوب باشد .

 آشنايي با تکنيک های روش های تدريس وکلاس داری .

4- اطلاعات عملي زبان داشته باشد .

الف- تسلط کافی بردستورزبان .

  ب- واژگان را صحيح وروان بخواند.

  ج-متون راروان بخواند ، درک کند.

د-جملات را روان وصحيح بنويسد.

5- تربيت زباني داشته باشد .

الف-اطلاعات زبان شناسی.

  ب-تسلط برنظام صوتی.

  ج-تسلط بر صرف ونحو .

د-تسلط برساختارهای دستوری.

 هـ-تسلط براشتقاقات وترکيب کلی زبان, داشته باشد .

6- اطلاعات فرهنگي داشته باشد .

 اطلاعات کافی درباره ی تاريخ زبان وادبيات دوزبان داشته باشد.

 

7- اطلاعات روان‌شناسي تربيتي داشته‌ باشد .

الف-آشنايي بامشکلات آموزشی وتفاوت های فردی فراگيران.

ب-آشنايي بامشکلات نظری وعملی زبان آموزی.

ج-آشنايي باروش هاوتکنيک های تدريس زبان عربی.

 د-آگاهی ازکاربرد وسايل ورسانه های آموزشی داشته باشد .

دوستان خسته نباشيد