چرا زبان عربی درمدارس ايران تدريس می شود؟
تدريس به هنگام
چرا زبان عربی درمدارس ايران تدريس می شود؟
اهداف كلي آموزشي برنامهي درسي زبان عربي:
1-آشنايي باواژگان پركاربرد قرآني وفرهنگ اسلامي به منظور درك مفاهيم .
2-آشنايي باقرآن كريم ونهج البلاغه واحاديث وروايات معصومين وادعيه وترجمهي آنها.
3-آشنايي با قواعد كاربردي وعبارات زبان عربي به منظور درك وفهم متون اسلامی وادبی.
4-آشنايي دانش آموزان باگوشه هايي از ظرايف و لطايف زبان عربی در متون قرآنی ونهج البلاغه واحاديث وروايات معصومين.
5-آشنايي باواژگان زبان عربي پرکارد در زبان وادبيات فارسي براي درك و فهم بهتر زبان فارسي .
6-تقويت علاقهي دانش آموزان به فراگيري زبان قرآن وترغيب آنان به استفادهي درست از آموختهها.
7-تقويت توانايي درست خواني عبارتهاومتون زبان عربي.
8-تقويت توانايي درست نويسي واژگان وعبارتهاي زبان عربي به منظور كمك به املاي فارسي .
شيوه ی تدريس به هنگام چه نوع شيوه ای است ؟
پيش نياز تدريس به هنگام چيست؟
فعاليت های قبل از تدريس
طراحی آموزشی شامل :
1- طراحي آموزشي
2- اجراء
تدريس چه تعريفی دارد؟
تعريف تدريس
1- بيان صريح معلم درباره ی آنچه بايد ياد گرفته شود.
2-فرايند هم ورزی متقابل بين معلم , فراگير ومحتوای درسی درکلاس درس .
3-فراهم آوردن موقعيت,فرصت ها وشرايطی که يادگيری رابرای فراگيران آسان می کند .
بنابراين , تدريس به مجموعه ی فعاليت های هدفمند, منظم وبرنامه ريزی شده ای توسط معلم گفته
می شود که موجب درگيری عينی وذهنی دانش آموزان با کتاب درسی و ديگر منابع اطلاعاتی می شود.
روش تدريس چه تعريفی دارد؟
روش های تدريس زبان عربی:
يکی ازم برنامه ی درسی ( روش تدريس ) است معلم می تواند به تغيير در رفتار در حيطه های سه گانه
( شناختی ,عاطفی , روان حرکتی ) در دانش آموز بپردازد پيش از هر چيز معلم بايد با انواع روش های تدريس آشنا باشد , تا در مرحله ی عملی بتواند آن روش ها را مناسب با مقتضيات وهدف درسی به کارگيرد.
بنابراين , ( روش تدريس )به مجموعه ی شيوه هايي اطلاق می شود که با اجرای آن بتوان به اهداف برنامه ی درسی رسيد .
معيار انتخاب روش تدريس چيست؟
انتخاب روش تدريس مناسب:
انتخاب روش تدريس مناسب به موفقيت برنامه وعملی شدن آن کمک موثری می کند
عوامل موثر در انتخاب روش تدريس :
1- نوع درس واهداف آموزشی آن .
2- نوع سازمان دهی محتوا (مفهومی,استقرايي و....)
3- توانايي معلم .
4- دوره ی تحصيلی .
5- منابع , شرايط , امکانات ومحدوديت ها.
6- عملکرد دانش آموزان پس از تدريس
انواع روش های تدريس کدامند ؟
انواع روش های تدريس
مکاشفه ای, سخنرانی , مطالعه ی مستقل ياانفرادی , مباحثه ای , پژوهش گروهی , تمرين وتکرار , آزمايشگاهی,مبادله ی بحث, پرسش وپاسخ , حل مساله , نمايشی ,واحد کار, گردش علمی , سمعی وبصری ,مستقيم , سمعی خواندن , آواشناسی , دستوری ( زبان شناسی ) .ايفای نقش,يادسپاری,تفکراستقرايي,دريافت مفهوم,تدريس اعضای تيم,ياران دريادگيری,بارش مغزی,کاوش گری,پيش سازمان دهنده .روش تدريس تلفيقی.
تدريس يک واحد درسی برچه منابعی متکی است؟
منابع:
الف - انسانی :
معلم , فراگيران , مدير , معاون , دبيران , متصدی کارگاه , متصدی آزمايشگاه و کتابدار و مربی پرورشی ومستخدمان و اوليای دانش آموزان .
منابع:
ب- منابع غير انسانی :
کتاب درسی , کتاب های کمک درسی, مجله و روزنامه ونرم افزارهای رايانه ای وپايگاه های اطلاعاتی اينترنت
تدريس يک واحد درسی برچه امکاناتی متکی است؟
امکانات :
فضاهای آموزشی :
کلاس درس , آزمايشگاه و کارگاه ،کتابخانه ،زمينورزش ،سايت رايانه ،سالن سخنرانی ،جامعه .
بامحدوديت های تدريس چگونه برخوردکنيم ؟
محدوديت ها :
شناخت محدوديت ها باعث می شود که دراجرا به واقعيت ها هم توجه داشته باشيم.برای اجرای برنامه تابتوانيم محدوديت ها رابه حد اقل برسانيم و از حد اقل امکانات وشرايط موجود حد اکثر استفاده کنيم .
ضرورت واهميت ارزشيابیدرفرايند يک واحد درسی چيست ؟
3- ارزشيابی
ارزش يابی,يکی ازبخش های بسيارمهم در فرايندياددهی-يادگيری است.
ازاين راه می توان به ميزان موفقيت معلم ودانش آموزان درفرايند ياددهی-يادگيری پی بردونسبت به نقاط قوت وضعف برنامه واقف گرديد
ارزش يابی برنامه ی درسی کوششی است برای تبيين دو سئوال:
1- آيا برنامه ی درسی وفعاليت های گروهی به هرصورتی که تهيه وتنظيم يافته است واقعا نتايج
موردنظر را به دست آورده است ؟
2- چگونه می توان برنامه ی درسی ارائه شده رابه بهترين وجه ممکن بهبود بخشيد ؟
معلم زبان عربی چه ويژگی هايي بايدداشته باشد؟
براي معلم زبان عربی ويژگيهائي قائلند من جمله :
1- سرمشق خوب باشد .
2- قاضي خوب باشد .
3- مجري خوب باشد .
4- اطلاعات عملي زبان داشته باشد .
5- تربيت زباني داشته باشد .
6- اطلاعات فرهنگي داشته باشد .
7- اطلاعات روانشناسي تربيتي داشته باشد .
1- سرمشق خوب باشد .
2- مسلط بر جنبه های :
گفتاری.
نوشتاری.
اطلاعات زبانی.
3- مجري خوب باشد .
آشنايي با تکنيک های روش های تدريس وکلاس داری .
4- اطلاعات عملي زبان داشته باشد .
الف- تسلط کافی بردستورزبان .
ب- واژگان را صحيح وروان بخواند.
ج-متون راروان بخواند ، درک کند.
د-جملات را روان وصحيح بنويسد.
5- تربيت زباني داشته باشد .
الف-اطلاعات زبان شناسی.
ب-تسلط برنظام صوتی.
ج-تسلط بر صرف ونحو .
د-تسلط برساختارهای دستوری.
هـ-تسلط براشتقاقات وترکيب کلی زبان, داشته باشد .
6- اطلاعات فرهنگي داشته باشد .
اطلاعات کافی درباره ی تاريخ زبان وادبيات دوزبان داشته باشد.
7- اطلاعات روانشناسي تربيتي داشته باشد .
الف-آشنايي بامشکلات آموزشی وتفاوت های فردی فراگيران.
ب-آشنايي بامشکلات نظری وعملی زبان آموزی.
ج-آشنايي باروش هاوتکنيک های تدريس زبان عربی.
د-آگاهی ازکاربرد وسايل ورسانه های آموزشی داشته باشد .
دوستان خسته نباشيد